Monday 30 June 2008

Adakah Anda??

Artikel ni celok from Metro Online.Tampal pi la tang ni untuk rujukan kita bersama.Ni gara-gara lately banyak sangat kes mak bagi anak minum racun rumpai,pastu kes buruk sangka pon tak kurang hebatnya..tu sebab dok fikir perkara yang bukan2 sendirian,then terus buat kesimpulan dengan melulu.Relax..relax...tenangkan fikiran kerana anda mungkin tergolong dalam orang2 yang "murung".

Murung cetus fikiran celaru

KUALA LUMPUR: Faktor tekanan luaran dan dalaman memainkan peranan yang mampu mendorong seseorang itu bertindak di luar kewarasan sehingga mengambil keputusan yang dilihat tidak wajar pada pandangan orang lain.

Perunding Psikologi K&A Applied Psychology Consultancy (KAPC), Khairol Anuar Masuan, berkata faktor dalaman seperti mental jarang menyumbang kepada masalah itu sebaliknya faktor luaran lebih banyak memberi tekanan kepada seseorang itu.

Dia berkata, faktor luaran seperti tekanan dari segi ekonomi dan kesusahan hidup mampu menyumbang kepada masalah kemurungan kronik hingga menyebabkan seseorang itu tidak mampu berfikir dengan waras.

"Semua masalah yang ada dipendamkan dan mereka sentiasa berfikir mengenainya sehingga berasakan tiada jalan keluar dan ini menyebabkan mereka bertambah murung," katanya ketika dihubungi, semalam...blablablabla..

Nak baca lagi sila ke sini.

4 comments:

Ajzie said...

tahniah.. saya baru perasaan .. awak pregnant yea.. Semuga semuanya baik2 belaka.

Izz Qayyim said...

insyaAllah...tks ajzie(*^-^*)

ainizakri said...

Salam ummi....huh..kak aini turut sama sibuk dgn budak2 cuti sekolah ni...Ehm..jeng jeng..sarung bantal pink!!! TAHNIAH

Izz Qayyim said...

salam k.aini...
tengkiu!tengkiuu!!!susah2 ja no...klu keluag pompuan mmg cantekkkk..tp klu lelaki pon saya pakai gak kak..bkn senang akak nk tlg jahit dlm kesibukan melayan anak2 tu...(^-^)v