Sunday 11 March 2007

My Life In Japan

A modest little person,with much to be modest about....
Before I came to Japan,I couldn't imagine how far it is,how's the people out there etc etc...for me,only if my parents are there,then I would also be there...trust me!
Tapi betol la kata pepatah..jauh berjalan,luas pemandangan,banyak pengalaman....
I feel so lucky coz dalam usia yang semuda ni,aku dapat berhijrah ke negara asing dan apa yang paling penting,sekurang2nya aku dapat memahami susah senang Mama & Papa aku sepanjang kehidupan mereka di Jepun nie....thank God!alhamdulillah...and insyaAllah I'll do my best to survive m(_ _)m
First day in Japan,Mama ingatkan aku akan takut sebab berada di tempat yang sungguh asing..but she was absolutely wrong!hahahha...I am what I am...relax beb!stay cool.....perghh!!!
For me,where ever I am,aku masih anak Malaysia & MALAYSIA BOLEH!!!
Cuma satu je yang aku x tahan....why la Japan is so cold??????iskkk....tapi best jugak la boleh main ski...yesza!!!
Ingat lagi aku start masuk Senshin Kindergarten on 4th. September 2006...cepat benar sbb aku baru je sampai dari Mesia on 28th August tuh...x sempat nak gi jumpa Ultraman,Pokemon,Power Rangers etc etc...uhuhuhuhu
That day,Mama & Papa as usual datang hantar & terus tinggalkan aku alone kat sekolah yg begitu asing tu...huhuhu...nak nangis tapi kontrol macho sbb masa Mama tanya OK ke x aku dengan confidentnya kata OK!!...lagipon Mama x berapa kisah since aku dah biasa pegi kindergarten & nursery kat Mesia sejak aku kecik lagi...hmm...cuma dia risau aku x paham bahasa jek!ofcourse la kan??tapi satu je yg best dgn sekolah nie,masa depa dapat tau je ada M'sian nak join them,Principal dia siap cari & print out from internet all about M'sia,Malay Language etc....good la!tapi x guna sgt sbb aku x paham apa depa sebut..ahaks!lagi elok depa ckp English je ngan aku...alhamdulillah,berbekalkan pengalaman aku pegi Smart Reader class kat Kajang dulu tu,maka dapat jugakla aku paham apa yg depa cakap:))...yg paling best sekali kat sekolah nie jugak ada kelas Hello English..ada Sir from US yang ajar!memang aku suker giler subject nih sbb aku paham sesgt apa yang dia cakap...pastu since aku dh ada kat sekolah tu,maka bebudak lain yang selama ni x berani/pandai cakap English pon dah ada perkembangan..bagus!bagus!
Mama pulak...hmm...almost everyday dia call tanya Satoko Sensei pasal aku...kot2 la aku nie buat havoc dalam kelas macam masa aku kat Mesia dlu..err...aku x citer eh yang aku penah "gaduh" dengan budak India masa aku gi tadika Ainaa Cerdik dulu...ahak!bunyi cam dahsyat je tapi hal kecik je ekceli...ala...aku cuma nk mtk air dia sket je..tu pon nk marah!nak dijadikan citer,dia tolak aku & terkena meja(bkn bucu pon)tapi luka & kena jahit 2 jarum betol2 kat tengah dahi!cuba fokus bebetol kat gambo tuh...sure perasan!alahaiii....seb baik Mama x pengsan!
Papa??...cam biasa la...COOL...masa nih Papa tgh sebok carik keje...susah gak ek nk carik keje dgn guna dependant visa nih?sian Papa..wpon x reti nk cakap camner but from the bottom of my heart I really hope that Papa could make it..know why?hehe...so that aku pon bleh beli Nintendo DS gakkkk...yattane!!
Continue balik....besides Satoko Sensei ajar aku Bahasa Jepun sikit2 dalam kelas,Mama & Papa pon selalu cakap Jepun dengan aku masa kat rumah...kira lepas aku balik je rumah dari kindergarten tu,Mama akan train aku cakap Japanese selama 30mins at least...daily for sure!pastu time nak makan,dia akan make sure akan baca doa makan first,then baca those ucapan in Japanese..also,she used to buy me books on hiragana...also since I like games,tu pasal la Papa belikan Nintendo DS sbb game tu kalau nk main misti kena pandai baca hiragana....good idea gak tuh!nak main game punyer pasal mmg kejap je aku dpt khatam hiragana nih!pastu katakana ada la sket2....dekat dgn umah aku nie ada Kinokuniya(Books Store),so Mama time dia free or on d way dia balik dari sekolah dia,dia akan singgah situ & survey apa2 bahan bacaan or mainan yang boleh membina minda aku nih....hmm..tu pasal la aku ada byk mainan dlm sekelip mata...cuma bezanya,no more McD's toys etc..ahaks!
Pastu camner ek aku blaja cakap Japanese??haaa...Mama & Papa ada masukkan J-Com(cabel tv & internet)kat rumah semata2 nak suruh aku belajar Japanese...memula tu pelik jugak la tengok Cartoon Network in Japanese...apa hal la kan??...hahahhaha...x puas hari betol!tapi lama2 dah biasa...kekdg ada gak la aku tgk yg English version...itu misti!takut lupa pulak bahasa omputih tuh!rugi!rugi!
Kalau gi jejalan or keluar dari umah,Mama & Papa misti cakap Bahsa Jepun dengan aku so that aku biasa dengan bahasa nih.Dan memang x dinafikan aku dapat menguasai Bahasa Jepun(wpon masih broken)dalam masa 6 bln...I'm so happy!!!sampai makcik2 Jepun yang aku jumpa kat kedai pon akan tanya Mama whether aku nie lahir kat Jepun bila dengar aku cakap Japanese!hahahhaa..jangan tertipu!!But frankly speaking,masa memula tu mmg tensen gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....tertekannnnnnnnn....sbb x boleh express apa yang kita rasa....also,apa yang kita nk cakap...Sensei selalu kata itu DAME,ini DAME(x boleh)..tapi still aku x puas hati sebab x paham kenapa DAME!tapi sabar..sabarr....seb baik la Sensei slalu bagi note kat Mama & suruh Mama tolong explain dalam bahsa melayu kenapa dia kata DAME tuh!oooo.....baru la aku pahammmm....hehehhehe...sian gak la kat Mama coz every morning before gi tadika,she had to remind me not to do this,not to do that and so on....
Sekarang nie aku sayang sangat kat Sensei aku tu sbb dia banyak ajar aku & sabar sangat layan kerenah aku wpon dia sendiri handicapped x reti cakap English!
Huh!macam2 pengalaman suka & duka aku lalui sepanjang aku datang Jepun nih dan semua nie hanya Mama & Papa aku la yang paling mengerti sebab apa2 hal semua berlaku di depan mata depa...Thanks Mom & Dad..tanpa dirimu siapalah aku....

No comments: