Sunday 3 February 2008

...dan Aku Jakun Lagi!

AGENDA PERTAMA:

"Ini adalah musim sejukku yang kedua(@ Pa & Ma's 6th winter) dan saljiku yang ketiga kalinya.
Dan sememangnya aku masih jakun dan terkinja-kinja setiap kali berada di dalam senario ini.
Cuma kali ini ia benar-benar memeranjatkan aku kerana firasatku cuma hujan yang akan turun.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui harapan aku selama ini.Syukur kepadaMu Ya Allah!
Alhamdulillah juga kerana Kau menurunkan salji ini dikala penyakitku telah sembuh dan aku sememangnya bersedia untuk menjejakkan kakiku ke sekolah esok harinya.Syukran!
Dan seperti sahabat baik Ma yang pernah mengukirkan di dalam blog beliau,"Pun begitu aku tak kisah. Aku tetap kagum dengan salji. Aku tetap jakun dengan anugerah Allah yang satu ni."
p/s:Pstttt..Auntie Hana!Calit laaa;)Best main "besen"??


Pagi yang sungguh hening..
..yes!training bola kensel la!(^-^)/
Pokok ooo pokok..sure sejuk kan?

AGENDA KEDUA:

Berikut ialah senario di dalam rumah pula.
"Jerit kuat-kuat "Oni wa soto! Fuku wa uchi!" ("Devils Out,Happiness In").
Kemudian,kutip semula kacang-kacang yang telah dibaling dan makan mengikut umur masing-masing.
Ohya!Sebelum itu,anda adalah dinasihatkan untuk membuka pintu dan tingkap di rumah anda supaya "oni" boleh keluar..:P
Ya!Hari ini ialah hari "Seasonal Division" atau lebih dikenali sebagai "Setsubun No Hi" atau kalau nak lebih senang faham lagi,"Hari Menghalau Hantu Setan".
Perayaan ini disambut pada 3 atau 4 Februari setiap tahun,iaitu sehari sebelum bermulanya musim bunga berdasarkan "Japanese lunar calendar".
Sila klik di sini untuk mengetahui cerita selanjutnya tentang "Setsubun No Hi".
Teringat pulak tahun lepas aku ada menerima beberapa pek kacang dari Sensei,tapi gara-gara ceteknya ilmu tentang kehidupan di Jepun,habis semuanya selamatku makan!
Hehehe..nampaknya bukan "oni" di dalam rumah aku yang kena halau,tapi "oni" yang berada di dalam perutku ini(*^-^*)
Walaubagaimana pun adalah syirik bagi kita sebagai seorang Muslim untuk mempercayai amalan kuno masyarakat Jepun ini.
Nasihatku cuma satu,"Kalau dapat kacang tu makan je la..sedap tau!"


Kacang yang digunakan untuk menghalau "oni" atau hantu/setan

2 comments:

Sya-Hanim Husni said...

Amboooooooiiiiiiii....sonok no men selji lg...baik2 skit demam br baik sj...

Tp aunty rasa yg xcited tu bknnya qayyim...mama nuh...tah2 dok kalut men smpi xmo masuk rumah apa....hikhikhik.....

Selamat bersalji...KL ujan dr kemarin lg...sejuknyaaaaaaaaa......nk mandi pun segan

Anonymous said...

Cheyah...
hahhahaa...kali ni punya snow mmg sah2 Ma x keluaq ghumah!gayat seh!hehehe..Pa ada,bagi can ke dia la pulak gentey selji:P